Pages

Sunday 30 December 2012

PASU SARAWAK buatan Yong Huat Heng Earthenware Factory

Assalamualaikum ..


Tak terasa tinggal beberapa hari lagi tamat la tahun 2012. Pelbagai kisah yang berlaku sepanjang tahun nie kan. Dah sekarang sibuk nak ujian tamat semester belum lagi menghabiskan asignment yang tak reti nak habis tu. Tapi sempat juga lah cuti sekejap selama seminggu hehe. Tu pun bukannya cuti dah nama studyweek tapi orang Sarawak kan dekat rumah apa lagi balik la hehe tu yang best belajar dekat-dekat nie


.Wah introduction aku tok sik kenak ngan tajuk hehe.. sebenarnya kmek mok mdah before cuti ya kmek sekumpulan aku, josephine ngan shanti pergi melawat Kilang pasu sarawak molah interview ownernya pkei molah asignment untuk kelas Cultural Industries. Apa lagi peluang la tok aku jalan-jalan hehe walaupun strees ngan asignment. Orang madah menyelam sambil minum air bena sik. Kami sekumpulan janji ngan owner ya pukul 2 petang jumpa pada 20.12.12 ri ya.





Kilang Pasu ini bertempat di batu 5, Jalan Penrissen Kuching Sarawak. Tidak lengkaplah melancong ke Kuching ,Sarawak tidak ke kilang pasu Sarawak orang madah.  Patut la hehe mula-mula kedai milik Ang Yong Tek ini terpegun kami bertiga melihat keunikan dan kecantikan pasu sarawak yang pelbagai design dan warna. Betul-betul cantik la. Nasib baik tujuan kami ke sana melakukan kerja kalau tak mesti angkat sebiji hehe. 


Kalau memang pengemar seramik atau pasu nie memang rambang mata lagaknya. Apatah lagi orang suka deco rumah nie nie la tempat yang sesuai untuk korang. Harga jangan ditanya daripada paling murah hingga paling mahal. Ada diskaun lagi tu. Aku pegang-pegang dan ambik gambar jak lah mampu hehe.. melihat keindahan ukiran dan design pasu ya. Patut la ramai pelancong jauh-jauh datang semata-mata untuk membeli pasu rupanya ada keunikannya yang tersendiri. Motif dan corak yang dihasilkan oleh etnik-etnik sarawak menjadi identiti khas pasu ini. Kualiti nya memang terbaikla kerana pengalaman kilang itu sendiri di sudah beroperasi sejak tahun 1962 lagi. Nah dah dekat 50 tahun tu. mak I aku lom lahir gik time ya bah. hehe.





Cantikkan dan pelbagai saiz. ini pemandangan daripada pintu depan. ini merupakan kedai pasu sarawak yang bersebelah dengan kilang pasu itu sendiri .




Barang seramik di sini tidak terhad kepada pasu sarawak tetapi pelbagai daripada pasu taman, periuk,gelas dan banyak lagi. Semuanya di design khas daripada kilang Yong Huat Heng sendiri.




cute kan replika rumah panjang daripada seramik.



this is pusak kata orang sarawak hehe..kucing comel hihi ..




lihat pada ukirannya


 

kamek love sarawak hihi..




sejajar perkembangan semasa dan dunia yang memerlukan kreatif untuk bersaing maka seramik bukan sekadar dijadikan pasu sahaja tetapi juga lampu yang sangat indah. 


Lepas dalam kedai habis kami keliling bersama tokey Ang Yong Tek beliau mengajak kami melawat kawasan kilang pula. Rupa-rupanya kilang tidak hanya dijadikan tempat pembuatan sahaja. Para pembeli dan pelancong boleh masuk untuk melihat proses pembuatan pasu. Malahan  mereka dibenarkan membuat sendiri atau mencuba membuatnya. Ini menunjukan kilang tersebut secara tidak langsung menjadi tempat pelancongan atau lawatan.




alang-alang tengok baik mencubakan mana tahu ada bakat terpendam hehe.. kalau aku jalan mana-mana atau ada event ka suka mencuba sesuatu yang baru atau mengambil bahagian baru la ada kesan aktiviti  yang kita ikuti atau lebih tepat meninggalkan kenangan hehe.



 

pekerja yang menunjukkan kemampuan dia.hebat hehe.




nie pasu yang belum dibakar baru lepas proses membentuk dan mengukir.korang rasa nie bentuk apa kalau bijak .



 

kami juga ke bahagian atas kilang dimana tempat mewarna . siap tanya auntie nie berapa lama nak mewarna corak tu dia cakap kejap je. menarik bukan. sapa suka mewarna time kecik2 dulu boleh jadikan ini cita-cita hehe..cepat je siap kan dah pro hehe..kalau ekin tadi entah siap ke tak.





nie pun ada hehe..dah nama pasu nak ..tentu ada pakei nanam pokok bonsai juak hehe..tapi tak pasti jual ke tak ada kat kilang ya juak.

 

 

ini tempat spray dan mewarna pasu. saya pun tak faham kenapa diaorang pakao warna pink.lupa nak tanya hari tu hehe..tak kan nak tanyak semua kan. 





nie tempat membakar .ketuhar yang sangat besar. boleh bakar banyak-banyak

 

mesti tertanya-tanya macam mana nak bawa balik hehe..tak kan bungkus ngan plastik je kan..pembungkusan yang sangat cermat dan kemas.




bahagian hadapan kilang. depan jalan raya. manalah korang tahu lalu nak beli pasu kan. kalau yang nie lebih sesuai untuk pasu bunga kat taman atau luar rumah.




siapakah ini.hehe..mesti korang cakap tipu kalau saya tak ada gambar disana juga hehe.. mentang-mentang jadi kamera girl satu je gambar sendiri dapat ambik..tak pa janji ada hehe.


suka letak gambar banyak2. kerana gambar mampu bicara melebihi kata-kata.



4 comments: