Pages

Monday 13 May 2013

Pengalaman Di Gua Angin,Bau Sarawak

Assalamualaikum, 


Pengalaman mengamit memori bukan, begitu lah kita pergi ke tempat baru menyaksikan keindahan ciptaan Allah S.W.T. Rugi kalau tidak jalan-jalan di tempat orang. Kalau pergi ke Kuching jangan lupa singgah sekejap di Gua Angin  di Bau. Hanya mengambi masa sejam sahaja daripada Kuching khasnya untuk pencinta Alam sekitar.

Alang-alang menyeluk perkasam biar ke pangkal lengan. Cewahhhh haha sepanjang perkuliahan ekin di sini peluang sekali ke Gua Angin. Bersama beberapa sahabat ekin pergi sekejap ke sana. Seronok juga di sana walau sekejap sahaja melihat-lihat. Mana pernah pergi gua hehe.




keindahan alam yang masih terpelihara dengan suasana yang damai




masih di kawasan luar gua angin.Pondok tempat berehat. Bentuk rekaan Pondok ini ala rumah etnik Bidayuh.




keadaan alam semula jadi yang masih terpelihara. suasana segar dan hijau menyambut kedatangan kita






rajin-rajin baca sebelum masuk hehe




penunjuk arah yang sangat berguna



My friends haha..



pintu masuk gua



Information yang Ada. sila sewa atau bawa lampu suluh sendiri. Sangat gelap di sana




terdapat peta lokasi juga didalamnya..


Sangat seronok kerana membawa suasana yang baru. Patut la dinamakan Gua Angin. Sepanjang di dalam Gua memang sejuk ,gelap, dan terasa angin sepoi-sepoi bahasa yang mengiringi perjalanan kita sambil menyaksikan kelawar, burung layang-layang dan bentuk-bentuk batu di dalam gua yang sangat unik. Keadaan yang agak lembab so jangan la pakai high heels ya hihi nanti tergelincir di lantai atau landasan yang kita gunakan. Banyak pelancong asing yang datang ke sana. Tidak kurang juga pelancong tempatan.



apa yang kami lihat di dalam.. sambil diteman bunyi penghuni tetapnya




ini bentuk tempat kita berjalan sepanjang menjelajah beberapa minit didalamnya. setiap tepi tangga ada lampu kuning.



keadaan dinding gua.










\

kemudahan perjalanan pengunjung


kawan yang merakam bunyi di dalam gua itu.



bukan selalu pun lihat benda dalam gua kan


bahagian atas gua


keadaan gua dari pintu masuk tadi



bahagian penghujung GuaAngin



dari sini lah angin tu datang kerana gua ini tembus ke sungai kecil. 



bahagian tengah. Lampu suluh sangat diperlukan. ketika itu kami tidak menyewa lampu suluh hanya mengandalkan cahaya dari telefon dan kamera. Adventure sikit kononnya haha.




hakisan-hakisan yang terbentuk dari titisan air.






pose itu harus hihi ^_^..nampakkan sungai tu..



kami balik suda hihi..best hehe..teriak2 dalam gelap dan licin haha..




kenangan yang tidak dilupakan..tidak memerlukan tempat pelancongan yang wah tapi sederhana dan menyeronokan...




3 comments:

  1. kalau nak pergi kat sini ada kenakan bayaran x ?

    ReplyDelete
  2. kalau nak pergi kat sini ada kenakan bayaran x ?

    ReplyDelete
  3. sorry sangat2...baru buka blog...ada kalau tak salah ingat..rm3 ke

    ReplyDelete