Pages

Saturday 26 October 2013

PESTA BENAK SRI AMAN 2013

muka tak ready ambik gambar haha


Asslamualaikum.. pada 20.10.2013 yakni hari Ahad, saya bersama dua rakan menyempatkan diri pergi ke Pesta Benak di Sri Aman,Sarawak. Perjalanan dari Kota Samarahan yang mengambil beberapa jam sahaja. Sungguh perjalanan yang tidak direncana sama sekali. Ingat tak jadi pergi sebab sukar mendapatkan kenderaan. Alhamdulillah ada juga rezeki pergi ke Pesta Benak.

Peluang yang jarang melihat Pesta Benak yang sangat terkenal ini akhirnya dapat juga. Ditemani seorang rakan yang juga merupakan penduduk asal Sri Aman ,kami bertiga sampai sebelum tengah hari. Tetapi cuaca pada hari itu sangat tidak mendukung. Cuaca mendung dan hujang sepanjang perjalanan ke Sri Aman. Sempat risau kehujanan di sana sebab tak bawa payung.


suasana yang meriah dan penuh sesak.


gerai-gerai menjual pelbagai makanan,pakaian,mainan dan banyak lagi.

Oleh kerena Benak berlaku ketika waktu petang ,kami berjalan di sekitar tempat pesta tersebut. Cukup meriah. Orang ramai datang baik penduduk Sri Aman sendiri dan juga penduduk luar.


ini adalah antara gambar yang sempat dirakam pada hari kemeriahan Sri Aman.






jualan kraftangan turut tidak ketinggalan.

















orang ramai yang menunggu kedatangan benak di tebing air...sambil bersantai..


menyaksikan pertandingan yang ada


replika






beginilah perahu sebenar di atas air..lihat dari jauh nie


 
terdapat tempat pameran dan menonton video disediakan



 menambahkan pengetahuan hehe


baca sendiri ye..



my friend..



walaupun tidak dapat melihat benak berlaku tapi kami tetap happy dapat datang merasa kemeriahan pesta Benak Sri Aman... Faktor cuaca juga amat memperngaruhi... Kali nie tengok Benak dalam gambar ja la huhu sapa suruh balik awal...

















No comments:

Post a Comment